Katutanssia ja tunnekuohuja

Olin viisitoistavuotias, kun lähdin ensimmäiselle itsenäiselle treenimatkalleni Suomen rajojen ulkopuolelle. Kohteena oli Lontoo. Matkan aikana päädyin paikalliseen oopperaan katsomaan afroamerikkalaista tanssiperinnettä ja modernia tanssia yhdistelevän, Yhdysvaltojen rotusortoa teoksissaan käsittelevän Alvin Ailey American Dance Theaterin esitystä. Illan jälkeen olin häkeltynyt, ja painelin suorinta tietä lahjatavarakauppaan ostamaan ryhmän julisteen. Juliste kulkee edelleen mukanani.

En muista kokeneeni vastaavanlaista tunnekuohua montaa kertaa elämässäni. Seuraavan kerran sama tunne valtasi minut vuonna 1998 Kiasman avajaisissa. Museon ulkolavan täytti kymmenenhenkinen, hämmentävällä energialla ja asenteella tanssiva yhdysvaltalainen ryhmä Rennie Harris Puremovement. Myös Puremovement yhdisteli esityksessään rotusortoon ja seksuaalisuuteen liittyviä ajankohtaisia aiheita, ja ryhmän tapa tuoda hip hop -kulttuuri ja -tanssi nykytanssin areenalle oli siihen aikaan harvinaista. Kokemuksen vaikuttavuutta lisäsi osallistuminen ryhmän vetämään työpajaan, joka innosti, opetti ja loi uskoa tulevaisuuteen.

Molemmat edellä mainitut esitykset muuttivat minua, avarsivat näkökulmiani tanssin maailmaan ja asettivat minulle uuden päämäärän. Taito yhdistettynä vahvaan ilmaisuun, persoonallisiin esiintyjiin ja maailman epäreiluutta koskettaviin aiheisiin loivat tunnelmia, jotka veivät minut mukanaan ja osuivat sopivaan ajanjaksoon omassa elämässäni.

Tänä syksynä Helsingin juhlaviikoilla on mahdollisuus kokea samoista aineksista kumpuava esitys, kun ohjelmistossa nähdään Alvin Aileyn jalanjäljissä kulkeva Abraham.In.Motion eli A.I.M. Ryhmä tuo Suomeen postmodernin tanssin ja jazztanssitekniikoiden perustalle luodun teoksen Live! The Realest MC. Teoksen on koreografioinut ryhmää johtava Kyle Abraham, jonka töitä on nähty myös Alvin Ailey American Dance Theaterin repertuaarissa, kuten Rennie Harrisinkin.

 

Live! The Realest MC jatkaa yhteiskunnallisten epäkohtien käsittelyä afroamerikkalaisen tanssin jatkumossa. Se kommentoi muun muassa seksuaalisuutta, rasismia, stereotypioita ja kulttuurillista omimista – aiheita, joiden toivoisi kiinnostavan myös tanssin vakiokatsojien ulkopuolista yleisöä. Tanssin tapa kertoa abstraktisti ajankohtaisista tai historiallisistakin aiheista tarjoaa hyviä mahdollisuuksia omaan tulkintaan. Jokainen tapa ymmärtää liikkuvaa kehoa on oikea.

Kiasman kursseilla ja katsomossa oli aikanaan muitakin suomalaisen katutanssin uranuurtajia ja alkutaipaleella olevia tanssijoita. Myös osalle heistä esitys osoitti, että katutanssilla voi olla tulevaisuutta Suomessa. Joku meistä oli kuvannut esityksen VHS-kasetille, joka oli kovassa katselussa ja kiersi kiinnostuneiden keskuudessa. Nyt YouTube-videot ovat korvanneet VHS-kasetit, mutta elävää tanssia ne eivät korvaa.

Tästäkin syystä on merkityksellistä, että Suomeen tuodaan kansainvälisesti menestyneitä ja keskenään erilaisia tanssiryhmiä ja -esityksiä. Paitsi tanssiyleisöille, myös kansainvälisestä urasta haaveileville nuorille sukupolville on tärkeää kokea teoksia, jotka motivoivat ja valavat kunnianhimoa. Oma tanssikenttämme voi näin jatkaa kehitystään entistäkin laajemmin ja samalla herätellä uusia, tanssinnälkäisiä katsojia.

Sara Hirn
Kirjoittaja toimii Tanssin talossa suunnittelijana. Hän on yksi suomalaisen katutanssikulttuurin pioneereista.

A.I.M by Kyle Abraham: Live! The Realest MC Kansallisoopperan Alminsalissa 24.–25.8. klo 19. Lue lisää ja osta liput »

A.I.M, Helsingin juhlaviikot ja Tanssin talo toteuttavat yhdessä tanssin ammattilaisille ja edistyneille harrastajille suunnatun kokonaisuuden, johon sisältyy kahden päivän tanssikurssi 25.–26.8. Lue lisää »

Kuvat: Steven Schreiber